Terug

wetenschapsbattle

Woensdagvoormiddag 10 mei gingen we met een delegatie leerlingen uit de tweede en derde graad naar een boeiende wetenschapsbattle.

Eerder konden alle klassen al stemmen op wetenschappelijke projecten die lopende waren, woensdag konden we stemmen op de vijf wetenschappers die de meeste stemmen hadden gekregen.

We kregen 5 voorstellingen van wetenschappers. Ze moesten hun onderzoek vertalen naar kinderen van de lagere school. Ze deden dit op een ketnetwrapper manier. Het waren 5 hippe dertigers, helemaal geen geleerde nerds (al waren ze dit waarschijnlijk stiekem wel?). Telkens kregen we daarbij een heel boeiende uitleg over alle wetenschappelijke info die nodig was om de bedoeling van het onderzoek te snappen.

Heleen was met een sociaal project bezig: peer support. Ze toonde aan dat leerlingen kunnen leren hoe ze conflicten van andere leerlingen moeten opsporen en in goede banen leiden voor ze ontaarden in pesten.

De tweede onderzocht hoe minuscule magneetjes het beeld van tablets en smartphones kunnen vormen waardoor ze veel minder energie vragen. Het voordeel is dat de batterij veel langer mee gaat en dat we energie (elektriciteit) kunnen besparen.

De derde, ook een Heleen, toonde ons dat kankercellen lijken op andere cellen in ons lichaam waardoor ons natuurlijk afweersysteem ze niet herkennen. Ze heeft een stof ontdekt die zich kan binden aan kankercellen waardoor ze 'dansen' wanneer ultrasone geluidsgolven door het lichaam gaan. Zo zou het lichaam zelf de kanker beter kunnen bestrijden.

De vierde, een vlotte bioloog, leerde ons dat bomen heel veel water drinken met de wortels en dat ze daardoor CO² omzetten zuurstof met hun bladeren. Zo houden ze de opwarming van de aarde tegen. Hij onderzocht welke bomen meer water drinken dan andere, waardoor deze nuttiger konden zijn om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

De laatste, een coole mama, onderzocht de invloed van gamen, tablets, YouTube,... op kinderhersenen. Worden ze er nu slimmer van of juist dommer. Ze ontdekte dat alle snelle informatie de hersenen serieus prikkelen maar dat door de grote hoeveelheid en door het enorme tempo geen mooie hersenverbindingen gemaakt worden. De hersenen dragen er nadien zelden iets echt van mee. Je hersenen slaan veel meer informatie op wanneer het goed wordt uitgelegd of wanneer je leest en wanneer je het leren afwisselt met ontspanning en rust. Kinderen zouden zich bewust moeten zijn dat ze niet zoveel bijleren en dat ze dit vooral met mate moeten doen, voor het plezier.

Deze vijf voorstellingen duurden elk 20 minuten en werden vlot aan elkaar gepraat door leerlingen van Klimop waardoor het helemaal niet ging vervelen.

Een topvoormiddag die eindigde in een spannende stemming. Wie had volgens de leerlingen nu het boeiendste wetenschapsproject? De winnaar was de bioloog, maar dit kwam deels door zijn zeer vlotte en speelse voorstelling, hij kon meteen meedoen met het groepje van Helden op Ketnet. Kinderen waren even baas en hebben met volle overtuiging gestemd en op deze bijzondere voormiddag konden ze alleen maar juist stemmen.

Een dankjewel voor alle rijdende mama's en papa's en een applaus voor Klimop voor de vlotte omkadering en de uitnodiging.

Voor verslag,

Stijn

Fotogalerij: Download foto's