Terug

De start

De eerste schoolweek zit er al op voor onze elf kersverse Boomhuttertjes. Hartelijk welkom Linne, Felix, Viktor, Dantes, Twan, Bas, Leena, Laura, Alix, Marit en Leander. Hier en daar was er wel een moeilijk afscheidsmomentje maar over het algemeen is iedereen goed gestart.

De eerste dag gingen we samen op verkenning. Welke hoekjes zijn er, welk speelgoed is er aanwezig. Wat zijn de afspraakjes rond het gebruik van ons speelgoed….die worden in het begin dagelijks herhaald tot ze er wat in zitten. We gingen ook de school verkennen. We maakten een wandeling over ons prachtig groen domein. We weten ondertussen al een beetje waar we kunnen spelen en waar we beter niet komen. Doordat groot en klein allemaal samen buiten spelen zijn er wel wat veiligheidsregels opgesteld. Het zou echter niet zo leuk zijn als onze allerkleinsten bijvoorbeeld omver gereden worden door een skater of iemand op skeelers, een zware voetbal of basketbal tegen het hoofd krijgt……

De eetmomentjes doen we samen rond de tafel in onze klas. Zowel voor koek en fruit als voor de boterhammetjes zitten we in onze eigen vertrouwde klas. We maken er steeds een gezellig moment van. Op de achtergrond speelt dan een leuk muziekje. Soms zingen we mee, andere keren vertel ik ondertussen een verhaaltje of we vertellen gewoon lekker tegen elkaar.

Na het eten gingen we al allen een beetje rusten . dit doen we boven op ons verdiep. Waar ’s morgens de kring doorgaat worden er over de middag bedjes geplaatst. De afspraak is dat we proberen stilletjes te zijn en onze oogjes wat dicht te doen. De meesten vallen dan wel eventjes of langer in slaap. Zo zijn we erna weer super fris om op een aangename manier te kunnen verder spelen.

De peuters maakten al kennis met ons kringmoment.  Iedereen mag hier op een kussentje gaan zitten. We hebben geen vaste plaatsen. Ze genoten van de blokfluit muziek en de liedjes. We leerden al een goeiemorgen liedje en ontdekten de week- en weerkalender. Tegen het eind van de week waren ze allen al super enthousiast om te mogen helpen bij de kalenders. We voeren hier een beurtrol in. Ik vertelde ook reeds enkele verhaaltjes. We luisterden naar “ Dikkie Dik en zijn vriendjes”, “Wie ben ik”..een raadselboekje met schaduwen van dieren, “ Het grote viezeneuzenbeest” over een pluchen beest dat graag aan protjes en drolletjes snuffelt. Vinden de kids hilarisch, het was vet lachen. Doordat er sommigen het in het begin nog wat moeilijk hebben met afscheid van papa en mama of met wanneer ze nu eindelijk terug komen, vertelde ik dagelijks het verhaal over Knolliebollie. Aan de hand van grote prenten zien ze hoe Knolliebollie het ook moeilijk heeft wanneer hij naar de knuffelschool moet. Hier komen de herkenbare gevoelens boos en verdrietig aan bod. Knolliebollie is boos en weent omdat Bertje hem in de klas achterlaat. Gelukkig maakt hij kennis met de juf en andere leuke dieren in de klas die zijn gevoelens erkennen. De vreugde is in de namiddag des te groter wanneer Bertje hem weerkomt ophalen.

Het weer liet het gelukkig nog toe om ook wat buiten te spelen. We gingen samen naar het dierenpark. We keken enkel aan het hekken want er waren er al enkele bang bij het luide geluid van de varkens en de schapen. Ik moest ze steeds geruststellen dat de dieren er niet uit kunnen. We speelden ook even in ons eigen tuintje. Hier kunnen we glijden, fietsen, in het zand spelen, krijten… Enkel de begrenzing zal nog een uitdaging zijn in de eerste weken. Elke klas heeft een eigen stuk van de tuin om vrij in te spelen.

Iedereen kon ook al eens van een schildermoment proeven. Ik denk dat we vertrokken zijn naar veel leuke spelmomenten en avontuur met een leuke groep enthousiaste kinderen.

Fotogalerij: Download foto's