Terug

Afspraken…structuur….

Onze tweede week verliep al heel wat vlotter.De kleuters vinden al goed hun weg in de klas. Ze maken zich de afspraken beetje per beetje eigen.We oefenen op zelf de jas aan het haakje hangen en de schooltas leeg te maken. Alles heeft een vaste plaats.Flesjes gaan in de mand, schriftje in de houten bak, de lunchboxen in bak met wieltjes en de lege schooltas in hun persoonlijk vak met symbool. We oefenen ook op het zelfstandig toiletbezoek. Broeken en slipjes gaan tot onder de knietjes zodat die niet nat worden. We gaan ver genoeg zitten op het potje zodat alles in het toilet achter blijft. Wie even moet wachten staat achter de blauwe streep, zodat iedereen rustig kan zitten. Wie naar het toiletje moet kan dit elk moment van de dag eventueel zelfstandig oefenen. We hebben ook nog onze gemeenschappelijke vaste momenten.

We hadden elke morgen ons kringlopen. Er zit al heel wat meer structuur in en de kleuters weten al snel wat na elkaar komt. We hebben nu ook een " kindje van de dag" die de kalenders mag in orde brengen. Voor de beurtrol hangen de symbooltjes op een rij. Elke dag wordt de vis verplaatst naar een ander symbool.

We hebben super veel gezongen deze week. Zowel in de kring als wanneer we koek eten. Op dit laatste moment zet ik altijd een cd met kindermuziek op. Ik zing dan ook heel vaak mee. In de kring zongen we " op een grote paddenstoel", " twee handjes op de benen...", " hoofd en schouders knie en teen. ", " de krokodil bijt in mijn bil.." Dit zijn allemaal doe liedjes. We doen er dus bewegingen bij. Ze vinden het super leuk wanneer de krokodil in ieders bil komt bijten. Bij " de wielen van de bus draaien rond.." nemen we ons zitkussen als attribuut...op het eind ruimen we op en gaan de kussentjes op de stok.

We hebben geschilderd met scheerkwasten en geboetseerd met plasticine. We leerden bolletjes rollen in de hand en slangetjes rollen op onze plank. Daarnaast hebben we veel puzzelmomenten gehad. Ik wil eens weten wie wat al kan om dan te zien wat ik verder aanbied per kind.

In de verhalen tijd kwam " Dikkie dik" weer tevoorschijn,  bij " het gort slaapboek" bootsten we alle gekke slaaphoudingen na. De kleuters vertelden ook waar zij slapen en wie er nog in hun bedje ligt. Bij " de bus van muis" leerden we het liedje van de wielen..." waar is mama" gaat over een kleine uil die uit het nest valt en samen met de eekhoorn op zoek gaat naar zijn mama. 
Bij het turnen ontdekten we de grote ruimte van de zaal. De focus lag op STOP en BEWEGEN tijdens leuke loopspelletjes. 

Fotogalerij: Download foto's