Terug

Kleuren

We hebben deze week rond kleuren gewerkt. We maakten met verschillende soorten kralen en parels kleurenrijen en kleurenverzamelingen. We legden het accent op ROOD en BLAUW. We speelden spelletjes met de grote dobbelsteen waarbij we voorwerpen moesten zoeken met het kleur dat bovenaan lag. Het is niet altijd makkelijk voor de jongsten om het kleurtje dat bovenaan ligt te noemen. Soms kijken ze naar de kleur die hun richting uitwijst. In de kring speelden we een kleurenspel met de grote Pimpampoen die aan zijn poten allemaal verschillende kleurenringen heeft. Om beurt mochten de kleuters gooien en een ring met dezelfde kleur wegnemen bij de grote knuffel. We proberen ook steeds elke kleur te benoemen en die te herhalen. Wanneer alle ringen verdwenen waren gingen we omgekeerd te werk. Ik gooide een kleur en alle ringen van die kleur mochten meteen weer aan zijn poot. Het was tegelijk een oefening op motoriek. Niet makkelijk om die ring van en aan die poot te krijgen. 

Aan de knutseltafel hebben we een heel groot blad ingesmeerd met behangerslijm. De kleuters mochten met beide handen tegelijk werken. We legden ook even de aandacht op het gevoel. De materie was plakkerig, glibberig,..we klapten ermee in de handen en hoorden het pletsen ...wanneer we de handjes in elkaar wreven bleven ze wat kleven. Toen hebben we er rode verf bijgevoegd. Een leuke beleving voor de kids. Heel wat blubber en rode smurrie. We noemden het glibberdebibber. Een ander moment hebben we met stempelsponzen en blauwe verf gewerkt. Ze mochten een blad vullen met de blauwe kleur. Sommigen beheersen de stempeltechniek al heel goed, anderen vinden het nog steeds leuk om na wat stempelen te beginnen wrijven.

In de turnles mochten de kids een omloop doen. Hier staan dan toestellen en opdrachten opgesteld die ze in een bepaalde volgorde en richting moeten uitvoeren.In het begin is het nog moeilijk voor de jongsten om een volgorde aan te houden. Maar blijkbaar lukte het na een paar keer al vrij goed.

Aan de tafel speelden we dagelijks een kleurengezelschapsspel. We werkten per vier, zo kon ieder meerdere keren aan bod komen in de week. Een hele uitdaging om de dobbelsteen niet van de tafel te gooien. Een mooie oefening op behendigheid en je eigen kracht inschatten. We konden ook dagelijks met de kleurenstiften werken. Een uitdaging om bij het opruimen de juiste dopjes op de overeenkomstige kleur van stift te steken.
Bij sommigen zijn de hoofdkleuren al goed gekend, anderen hebben nog oefening en herhaling nodig. Belangrijk dat dit in allerlei dagelijkse activiteiten thuis en op school al spelend wordt geoefend. 
 

We luisterden naar een leuk kleurenlied en gaan het gaandeweg leren zingen. Ik vertelde het verhaal van de kleurenmonsters  die elk een raar en grappig geluid maken. Het verhaal van het kleurenkoetje dat naar zee wil was ook heel grappig. Tussenin heb ik wat verhaaltjes verteld terwijlwe in het boekenhoekje  zaten. Elke kleuter kwam met een klein boekje af om voor te lezen. Zo was er het verhaal van Nijntje, Nellie en Cesar, het leven van de piraten, de monstertjes, het leven van de wilde dieren, de katachtigen.....

'Zingen doen we dagelijks heel veel, dus ook deze week. Hier beleven we steeds veel plezier. Vrijdag hebben we dan eens onze liedjes gezongen voor de kinderen van de andere kleuterklassen 

Komende week hebben we het over GROEN en GEEL. We gaan ook mengen tot een nieuwe kleur. 

Fotogalerij: Download foto's